måndag 15 november 2010

Ungas medievanor

Jag har gjort en undersökning bland elever i åk.7-9 om hur de använder nätet och andra medier som tv. Jag intervjuade lika många pojkar som flickor -sammanlagt 20 elever från åk.7-9. För att eleverna inte skulle påverka varandra frågade jag dem enskilt så att jag skulle få ett mer korrekt resultat.
Dessa frågor tog jag upp med eleverna:

Har du tillgång till dator med internet hemma?
Där svarade alla elever att de hade det.

Vilka sidor använder du på nätet?
Populäraste sidorna för pojkar var: Youtube,Facebook,Google,olika spelsajter,Pirate bay,Aftonbladet.
Bland flickorna var Facebook, Msn,Youtube,Bilddagboken och Spotify populärast.

Har du,eller känner du någon som blivit kränkt eller mobbad på nätet?
Där svarade alla elever att de inte blivit det eller kände någon som blivit mobbad på nätet.

Vet du någon som blivit "spelberoende" på nätet?
Där svarade några pojkar att de kände någon eller några som hade problem.
Även flickorna kände några som var spelberoende.

Hur använder du internet på skolan?
Där hade de flesta elever svarat att de söker fakta via Google, Wikipedia,Ne,Aftonbladet mm. Maila hem sina skolarbeten är också vanligt.

Hur ofta tittar du på Tv varje dag?
Där visade sig att pojkarna tittade i snitt 3-4 timmar medans flickorna tittade i snitt 1-2 timmar.

Vad tittar på?
Bland pojkar var filmer,deckare,Scrubs,Family Guy och Discovery Channel populära.
Bland flickorna var MTV,filmer,Topgear,Desperate Housewives, Grace anatomy populära.

Vilket använder du mest när du ska se på film-Tv:n eller datorn?
Pojkar använder mest datorn och flickor mest TV:n.

I mitt nästa inlägg ska jag jämföra min undersökning med det jag läst om ungas medievanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar