tisdag 8 mars 2011

Min sammanfattning om digitala lärresurser

Jag har nu läst litteratur och tittat på många digitala lärresurser. Det finns som sagt hur mycket som helst -det gäller bara att begränsa sig och sålla "godbitarna" i "cyberrymden".

Jag fick hålla upp ett par dagar med datoranvändningen eftersom det kändes som om ögonen ville "ploppa ur" och huvudet kändes som en "bikupa" med all information som snurrade runt. Men det är värt mödan-väldigt givande,roligt och intressant är det att surfa runt och förkovra sig på bra sidor.

Min sammanfattning av litteraturen jag läste var att eleverna behöver stöd från oss vuxna,lärare biblotekarier och it-pedagoger när de ska lära sig använda nätet som en lärresurs att hämta information ifrån.

Enligt Skolverket så menar man att en förklaring till att eleverna får sämre resultat är att eleverna ofta arbetar på egen hand ,utan vägledning från vuxna, när de ska hitta information till arbeten.

Eleverna måste få vägledning hur de ska söka,vad de får använda och kopiera samt lära sig kritiskt granska och jämföra informationen de hittar.Många lärare har för hög tilltro till elevernas internetkunskaper därför tror många att eleverna klarar sig helt på egen hand.

Eleverna måste se sammanhanget och få en struktur av lärarna när de arbetar.
Det är viktigt att eleverna får tid att diskutera och reflektera med oss vuxna.
Kunskap skapas i ett socialt sammanhang -vi lär oss tillsammans.

Min reflektion över det jag läst är att verkligheten ser ut så här. Eleverna letar ofta planlöst efter fakta på sidor med massor av text. Det är ännu svårare för de med olika handikapp som dyslexi att hitta rätt fakta och sedan bearbeta texter själva. Vi måste förenkla arbetet åt eleverna tex. genom att hitta bra digitala resurser.

Jag tycker att en bra digital lärresurs ska ha minimalt med text och istället mer media som filmklipp och fungera mer visuellt för eleverna.
Layouten och om sidan är lättnavigerad och tilltalande är viktig.Det är också viktigt att det framgår vem som gjort resursen och vad syftet är.

Det viktigaste med resursen är att den skapar intresse hos eleverna att vilja lära sig mera om allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar