torsdag 16 september 2010

Uppgift 2: Bloggkollen

Kursuppgift 2

Den här veckans uppgift var att läsa olika pedagogiska bloggar . För mig är det här med blogg ett nytt sätt att kommunicera . När jag läste de olika pedagogiska bloggarna så fanns det många intressanta saker att ta del av och fundera över.

Ju mer av bloggarna jag läste desto mer insåg jag vikten att integrera bloggskrivandet i undervisningen. Det finns ju så många fördelar för både elever och pedagoger.

Jag fastnade för en av bloggarna som heter ”Bloggen väcker skrivlust” av Carina Näslundh (It för pedagoger. Skolverket)
Där tar Liza Greczanik, som är gymnasielärare i svenska, upp följande saker:

Bloggskrivandet är ett sätt att göra undervisningen mera motiverande för eleverna. Eleverna får möjlighet att utveckla sitt språk genom skrivträning och reflektion av vad de skriver.

En annan fördel som jag uppmärksammade när jag läste bloggen var är att alla får komma till tals även de som annars är tysta i klassen.

En sak jag själv då reflekterade över är att det kan bli svårare för elever med dyslexi att våga visa sig offentligt genom bloggen. Hur hjälper vi dem? Det kan vara ”skämmigt” och jobbigt att visa att man har svårt med stavning att få ner ord i skrift så att andra ser att man har problem med språket.

Liza menar att eleverna lär sig sitt eget ”språk” och sina kamraters. Genom att kommentera varandras arbeten så uppstår en dialog emellan dem. Eleverna lär känna varandra mer på ett jämställt sett. De lär sig att kommunicera på ett demokratisk sätt.. Men då måste man som pedagog diskutera i klassen frågor om vad man får skriva och vad som kan vara kränkande.
Det är även viktigt att diskutera med eleverna att det de skriver är offentligt.

Jag tror också att det är viktigt är att vi pedagoger diskuterar med våra elever Internet etik och vad man kan publicera på webben. Vi som pedagoger måste även träna eleverna i att kritisk granska källinformationen de hittar på nätet. Är informationen riktig? Hur är det med upphovsrätten med materialet?

Det finns många saker att ta upp med eleverna. Men jag tror att om eleverna från början får klart sig vad man som gäller när man skriver och kommenterar bloggar så kommer detta arbetssätt att vara ett mycket viktigt och bra komplement i undervisningen.

Att processblogga med sina elever måste vara ett bra sätt att snabbt ge feedback över elevernas arbeten. Där är det, tror jag, viktigt att ge positiv kritik och uppmuntra elever till skrivandet. Som pedagog får man en bra koll vad eleverna arbetar med och hur det går för dem. Det tar nog både energi, tid och kraft i början när man i en klass startar ett sådant arbete men jag tror att alla vinner på det i längden.

Jag tyckte att det var väldigt inspirerande att läsa om olika bloggar och projekt. Det finns mycket att lära och ta till sig. Tekniken och möjligheterna är oändliga. Det gäller bara att våga prova och ta sig tid att utveckla arbetet. Helt klart är att vi måste förändra vårt arbetssätt så att vi förbereder oss själva och våra elever för framtidens samhälle.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas,här kommer min kommentar. Den första jag skrev såg konstig ut på din sida vilket gjorde att jag fick lov att ta bort den.Intressanta reflektioner! Visst är det kul att läsa alla bloggar, man kan nästan inte sluta. Jag är också fundersam över hur man gör rent etiskt, hur tänker man kring de barn som har sociala handikapp? Jag hoppas att vi får mer svar under kursens gång. Vi verkar ha en hel del kompetsens bara i gruppen vilket är spännande, det blir till att nätverka i frågan. Din blogg är lätt att läsa och har en urfin layout, gillar du att segla? Vi ses på onsdag!

    SvaraRadera